Wednesday, 24 November 2010

aNgan2 Mat Jenin..


aKu kal0 daH beraNgan2 maCam Mat Jenin mula laa nGantuk meManjang.. biLa naK nGelak nGanTuk aKu cuBa laa baCa Buku.. buKu apa Lagi kal0 buKan buKu Dato’ Fadzilah Kamsah.. hehe.. kali ni aKu baCa bab “Berfikir SeperTi JuaRa”. Kat sini juGak dia aDa ceriTa paSal mat Jenin.. Mat Jenin ni soRang yang aSyik beraNgan seMasa MemanJat poKok keLapa. Dia berHajat henDak memetiK seBerapa baNyak keLapa dan henDak menJualnya uNtuk menDapat baNyak duit. deNgan duit tu, dia nak beLi keBun dan aNak beNih keLapa. Then, dia naK meNgupah oRang paNjat poKok keLapa dan memBuka kiLang memProses keLapa dan meNjadi semaKin kaYa.. daN akhirNya mat Jenin maTi berSama aNgan2nya aPabiLa jaTuh daRi poKok keLapa..

saLah ke jaDi maT jeNin yg suKa beraNgan2..? paDa saYa x saLah kal0 beraNgan.. Dato’ Fadzilah Kamsah puN setuju deNgan aKu.. (baCa la buku dia kal0 x caye.. hehe). cuBa kiTa bayangKan sekiRanya maT Jenin maSih hiDup paDa maSa dia maTi beraNgan daHulu.. dia usaHakan apa yg dia aNgankan.. daN menCapai aPa yg dia iMpiKan.. aPakah perSepsi kiTa terHadap maT jeNin seKarang?? Lu piKir laa senDiri..

berFikir aDalah laNgkah PertaMa yang Baik. Mari kiTa nYanyi saMa2.. huhu




Jika kau fikirkan kau boleh,
kau hampir boleh melakukan,
jika kau fikir kau ragu-ragu,
usahamu tidak menentu.

Jika kau fikirkan kemenangan,
Kau hampiri kejayaan,
Jika kau fikirkan kekalahan,♥
Kau hampiri kegagalan.

Engkaulah apa kau fikirkan,
Terkandung dalam pemikiran,
Berfikir boleh melakukan,
ENGKAU BOLEH!!

Sumber: 55 Petua Orang Berjaya (Dato' Dr. Mohd. Fadzilah Kamsah)




p/s: jadilah Mat jenin yang berusaha mencapai angan2..










No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...