Tuesday, 26 April 2011

!!!!!!!!!!!!!!!!

MARAH!!!.. MARAH!!!.. MARAH!!!..

Pengertian "MARAH":
Menurut kamus Dewan Bahasa & Pustaka, marah adalah (kata kerja)

Bersinonim dengan murka, meradang, memberang, gusar, bengis, bengkeng, berangsang, memberangsang, menyerangsang, jengkel, menyebat, mendidih, menyirap, meredap, merengus, mengamuk, panas hati, sakit hati, terbakar naik geram, naik angin, naik darah, naik hantu, naik minyak, naik palak, naik panas, naik setum, naik seh, hangus hati, hangus dada, tersirap hati, merah telinga, menepuk dada, bermengkal hati, menyangkak hati, jaki, murih, sengiang, mengambek, merampang, mendongkol, palak, meranyuk;,



Kata Terbitan : memarahi, memarahkan, kemarahan, pemarah,

Puisi:
Keledek merah pucuk meranti,
Masak lemak tengah hari;
Sanak marah saudara benci,
Biarlah hamba membawa diri.

Peribahasa:
Terkena pada ikan bersorak,
terkena pada batang,
masam.

Bermaksud
Ketika untung bersuka-ria, waktu rugi marah-marah. (Peribahasa lain yang sama makna: Tersaukkan ikan, suka; tersaukkan batang, masam).
__________________________________________________________________

Pagi2 dah marah.. spoil mood g keje je.. arghhhhhh!!!!

Orang yg sabar pun boleh hilang sabar kalau camni..
YA ALLAH!! Kau bantulah hambaMu ini mengawal kemarahan.. amin


24 comments:

  1. ish...baaca entry nnie rasa nk marah!!!haahah grrr!!haha

    ReplyDelete
  2. hebat sungguh entry tok..
    siap maksud + pantun g..
    hehehe..

    chill!

    ReplyDelete
  3. huhu.jgn marah marah. chill lah.

    takda PMS kan.haha

    ReplyDelete
  4. ejulz...jgn marah2 sgt nanti x ensem hehe...sabar tu kan separuh dpd iman...senyum k!

    ReplyDelete
  5. yana: dh beransur pulih dr marah.. pagi2 tadi je moody.. tgk org kat dpn rasa nak makan je.. huHu

    ReplyDelete
  6. -fizA- : pagi2 dah panas ati.. adohhhh

    ReplyDelete
  7. Ila : tu la pasal.. dh bnyk kali jugak bersabar ni.. heHe

    ReplyDelete
  8. Fyqa : PMS?? Perasaan Marah Saje.. heHe

    ReplyDelete
  9. cik bAtu: ada laa kat seseorang yg x reti nak jaga perasaan org lain.. penting diri je..

    ReplyDelete
  10. Lina: tu laa pasal.. sabar tu mmg sabar.. tapi kalo dah slalu sgt org buat camtu.. mane x meletup.. adeiii..

    ReplyDelete
  11. Lydia Miza(Aidyl Azim) : tu la pasal.. kalo x fikir kawan sendri tadi mmg mls nk ambik peduli dah..

    ReplyDelete
  12. asal marah2 ni...hahaha.....cool k...

    ReplyDelete
  13. wahhh.blog leh jd kamus ye ejulz.ehee

    ReplyDelete
  14. ~Nabilah~: panaz ati la bila member penting diri sndiri..

    ReplyDelete
  15. Bulan : biasa laa.. kamus bhs swak pun boleh.. heHe

    ReplyDelete
  16. zOeY zAu YaH : xpe.. buat2 paham je laa.. heHe

    ReplyDelete
  17. Munirah : dah cool dah.. :)

    ReplyDelete
  18. asroL : bagus lah kalau ada perasaan marah, ini maknanya yu masih normal...tapi marah ni kena kawalkalau x nanti akan melarat...contoh yu kena marah ngan bos, pastu yu gi marah kat member baik yu macam ai ni...kan dah luas jarak hubungan nya...koh koh koh

    ReplyDelete
  19. BRO_MONDAY : aku marah x bawak ke ofis bro.. paling2 pun aku marah ciklan..haHa

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...