Thursday, 14 April 2011

Mana lebih kebudak-budakan?? Kanak2 @ org dewasa?

Salam..

Hari ni ejulz nak kupas pasal sifat kebudak-budakan.. Seperti yang kita tahu kebudak-budakan ni biasanya sifat kanak2.. Sikit2 merengek.. Sikit2 merengek.. Itu adalah sifat semula jadi kanak2.. Dimana pemikiran diorang belum matang.. Belum pandai menilai yang mana baik dan yang mana x baik.. Ejulz ambik contoh ejulz sendiri laa masa kecik dulu.. Suka sangat gaduh ngan adik beradik.. Ejulz ada kakak je 3 org.. Sape yg berani lawan ejulz masa kecik2 dulu.. Lawan sikit memang kene penerajang ejulz laa.. Memang singgah la kaki ejulz kat badan diorang.. heHe.. jahat betul.. huHu. Kalau tgk tv tu xleh kacau laa kalau ejulz tgh tgk katun ke, satria baja hitam ke, doreamon ke,.. semua rancangan kegemaran ejulz laa.. heHe.

Sejak ejulz masuk ke sekolah berasrama penuh di tingkatan 1, ejulz telah mula mengenal erti kehidupan.. Di situ ejulz mula belajar berdikari.. Tapi disaat kesempitan duit ejulz terpaksa call rumah utk belanja harian.. (cehh!! berdikari laa sgt.. huHu).. Duit tu bukan utk ejulz enjoy tapi utk beli keperluan sekolah.. contoh nak beli buku.. beli alat tulis dan sebagainya.. (ayat cover line.. heHe).. siyes tu betul2.. bukan bohong.. Bagi ejulz makanan di asrama dah mencukupi.. dari pagi sampai malam disediakan makanan.. Kalau dulu ejulz jenis yg x mahu mengalah.. tapi sejak duduk di asrama, ejulz menjadi lebih bertimbang rasa.. Dan sejak itu jugak, ejulz selalu mengalah kepada adik-beradik ejulz.. alhamdulillah, berubah kepada kebaikan..

ehh!! dah melencong jauh cerita ejulz ni.. heHe.. tu intro je.. ejulz nak terangkan pasal sifat kebudak-budakan ni.. Tapi bila dah melangkah ke alam dewasa ni, ejulz tgk org2 tua pun ada sifat kebudak-budakan.. Sebagai contoh politik laa.. asyik gaduh je antara parti.. perlu ke bergaduh? menunding jari antara satu sama lain utk membangunkan negara dan kesejahteraan rakyat? Rasanya dalam Islam pun ada ajar kita supaya ber"musyawarah" aka berbincang dalam menyelesaikan sesuatu perkara.. xde laa gaduh je.. ermm.. xtau laa sampai bila politik kita jadi macam ni..

xpayah laa ejulz nak terangkan lebih lanjut pasal politik.. ejulz ambik contoh kat tempat keje kita je senang.. Pegawai2 yg senior dan berjawatan tinggi kalau bagi ucapan, fuhhh!! superb!! "Pimpinan melalui tauladan" laa katakan.. Nasihat kat pegawai2 bawahan supaya bekerjasama dalam organisasi tapi diri sendiri?? hampeh!! Asyik nak 'mengata' pasal salah unit orang lain.. Mengumpat je sesama diorang.. macam mana laa pegawai bawahan nak respect.. banyak lagi laa sifat kebudak-budakan yg ejulz nampak pada pegawai2 camni.. keras kepala.. dia je yg betul.. bnyak lagi laa..

p/s: So, korang rasa kanak2 ke org dewasa yang lebih kebudak-budakan?

20 comments:

  1. xto la kata ape..kn 2 sifat smulajadi yg ada dlm diri seseorg..btul ka 2??hihi

    ReplyDelete
  2. mengikut pemerhatian sekeliling skrang ni...rasanya org dewasa yang lebih kebudak-budakkan..buruk perangai..Budak2 takpelah..sebab tu memang perangai semulajadi diorang kan

    ReplyDelete
  3. Budak2 memang dah kebudak-budakkan. Namalah budak-budak. Mslhnya cuma ada org dewasa teringin mok jadi budak2 gik..yalah jd pya..

    p/s: bosan bercakap hal politik kita. Sure budak2 punya level la..

    ReplyDelete
  4. salam...konfius juga dgn diri sendri..heheh...betul la..org dewasa kdg2 perangai lebih dr budak2....uhuuh

    ReplyDelete
  5. perangai budak cantik ejulz...perangai kebudak-budakan org tua ni..rasa cam nak hempuk jek..

    ReplyDelete
  6. lau budak2 takpela ,
    org ua nak buat prangai kebudak-budakan tu mmg tak sedap mata memandang . haha

    ReplyDelete
  7. tak puas jadi budaklah tu dulu sebab tu buat perangai macam budak2...hehehe

    ReplyDelete
  8. adat la tu kan.. memang perangai manusia macam tu.. dah besar panjang tapi x boleh nak fikir panjang... yang penting kita pastikan diri kita x buat perangai macam dorang... ^^

    ReplyDelete
  9. Jiwa Lara: sifat semula jadi individu.. x semua org bersifat kebudak-budakan.. :)

    ReplyDelete
  10. Puteri Kasih: betul tu.. ejulz pun rasa camtu.. :)

    ReplyDelete
  11. BeeWhiteRoses: mun kacak rupa molah olah kbudak-budakan nya ya x jak pa.. haHa

    politik iboh dikata gik laa..

    ReplyDelete
  12. HonEyBuNNy : konfius dgn diri sendiri? x slh kalau kita nk bersifat kebudakan.. tapi ada tahap dia laa.. heHe

    ReplyDelete
  13. Lydia Miza(Aidyl Azim) : tu laa pasal.. nak hempuk kepala dia, nnti org kata kurang ajar pulak.. dah la dia tua dari ejulz.. dh nak pencen pun.. pegawai pulak tu.. adeii.. camne la nak bagi pimpinan melalui taudalan..

    ReplyDelete
  14. eyjalukman : bukan mata je x sedap memandang.. hati lagi sakit merasa.. huHu

    ReplyDelete
  15. Ila : tu la pasal.. dulu masa kecik belagak jd org dewasa kot.. haHa

    ReplyDelete
  16. Anna King : betul tu.. tapi kadang2 kita pun blh hilang sabar jugak.. huH

    ReplyDelete
  17. klau bdk2 tue,x pe la...nme pown bdk2...nie klau org dwasa pown brskp kbbdk bdkn,x tau la nk ckp ape....hahaha

    ReplyDelete
  18. 1. politik 'itu' kebudak-budakan
    2. politik dpgg oleh org tua a.k.a dewasa
    3. org dewasa = 'budak2' tak matang

    ReplyDelete
  19. ~Nabilah~: x salah kalau org dewasa bsikap kbdk budakan.. tapi kene betul pada tempatnya laa.. heHe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...