Thursday, 21 July 2011

Insafi kelemahan diri..

Tertarik dengan kata pujangga pada buku Himpunan Hadis Modal Insan..

"Akhlak dan tindakan yang baik lebih indah daripada wajah yang tampan, mata yang hitam dan pipi yang licin. keindahan makna lebih utama daripada keindahan bentuk.
Banyak pengajaran  yg kita dapat ambil dari kata pujangga tersebut.. katanya yg indah dan maknanya yang mendalam sungguh bermakna.. Ini jelas menunjukkan rupa bentuk @ BMI bukanlah begitu perkara penting seperti yg kajian kat entry ejulz sblm ni.. Ia bukan laa penting berbanding kecantikan akhlak dan tingkah laku yg baik..

Bercakap pasal akhlak yg baik ni banyak perkara2 yg kita boleh tengok.. Sebagai contoh menginsafi kelemahan diri.. Sebagai seorang manusia biasa dan hamba Allah s.w.t, kita pasti ada kelemahan diri pada setiap individu.. Adalah penting kiranya kita dapat menginsafi kelemahan diri atau bersikap rendah diri supaya kita tidak akan memperkecilkan kelemahan orang lain.. Bersikap rendah diri ni bukan laa bermaksud kita lemah dari orang lain.. Tapi yg lebih penting adalah menginsafi kelemahan diri dan sentiasa memperbaiki kelemahan tersebut.. Jgn laa kita asyik memperlekehkan kelemahan org lain sedangkan kelemahan diri sendiri tidak ambil peduli.. bak kata pepatah, "Jangan jaga tepi kain org lain, kalo kain sendiri x terjaga.." [pepatah baru ni.. heHe]..

p/s: jangan laa kita memaki @ memperlekehkan kelemahan org lain.. Insafi kelemahan diri dan perbaiki.. Saling nasihat-menasihati kelemahan bersama org yg rapat di sekeliling kita. bukan memaki @ menghina.. Insyaallah, dgn nasihat kedua2 belah pihak akan mendapat kebaikan..

28 comments:

  1. Manusia tidak boleh lari dari sikap sebagai penghukum

    ReplyDelete
  2. tieykah : suka menghukum bukan pada tempatnya..

    ReplyDelete
  3. asroL : betul..setuju...siapa kita untuk jugde atau merendah-rendah kan oram lain? sempurna sangat kah kite? tu pasal lah kite kena sentiasa merendah diri, jangan riak...bangga diri sikit semata-mata untuk dapatkan feel untuk peningkatan diri x pe rasa nya...('',)

    ReplyDelete
  4. kita selalu kena pk +ve pasal org lain.. so biar aura +ve tuh tersebar.. baru lar org lain leh pk +ve pasal kita jugak.. :P

    ReplyDelete
  5. setuju entry neh...

    setiap org ada kelemahn n kelebihn masing2....xperlu la kita kata dekat org lain..kadang2 kita pun xde la sempurna sgt kan...

    p/s : sedappp la lagu blog neh...apa tajuk eh lagu ne?nak nak nak...ehheh

    ReplyDelete
  6. senang jer nak elakkan sikap suka meng'judge' nih....sblom nak kutuk org laen....tgk diri sdiri atas bawah dulu....gerenti lps tuh kite xkan buat sbb mne ade org yg suke org laen kutuk dier.....

    ReplyDelete
  7. setuju sgt2 dik .. manusia nie banyak kelemahannya .. adakalanya kita leka dengan keadaan sekeliling dan kita x sedar apa yg telah kita lakukan ..

    moga kita dapat memperbaiki diri agar kita sentiasa didalam lindungannya .. aminnn

    ReplyDelete
  8. selalu ingatkan diri sendiri sebelum cuba mengeur org lain

    ReplyDelete
  9. Abes lau kte kne maki dlu cane?

    ReplyDelete
  10. BRO_MONDAY : betul3.. jgn rasa diri sempurna sgt.

    ReplyDelete
  11. b a m b a m ' s : btul jugak tu. kene sentiasa bfikiran positif..

    ReplyDelete
  12. ILA HonEyBuNNy : betul tu.. kene cermin diri sendiri dulu.. heHE

    ReplyDelete
  13. krunch2sa : betul la tu.. kene cemin diri.. tgk kelemahan diri..

    ReplyDelete
  14. syrupmasin : insaf jgn x insaf.. haHa

    ReplyDelete
  15. kak ieda : amin.. semoga kita semua terpelihara.

    ReplyDelete
  16. Ila : betul tu.. tgk diri dari atas sampai bawah.. perfect sgt ke nak kutuk org lain.. heHe

    ReplyDelete
  17. Liyana Zahim : wat donno je.. diorg dpt dosa. kita dpt pahala.. :)

    ReplyDelete
  18. selalu kalo kite duk kata kat org, nnti bnde tu plak jd kat kite kn.. :)

    ReplyDelete
  19. jom cermin diri dulu...hehe

    thanks ya..dah dengar lagu tu..ehheh

    ReplyDelete
  20. betul2..syarat pertama nk hidup "aman" ialah selidik n kaji diri sendri n terima segala seadanya. barulah kita akan pndang kelemahan org lain sbg kekuatan mereka :-)

    ReplyDelete
  21. Asyila Zainuddin : betul tu.. sblm benda tu jd kat kita baik duk diam je kan.. heHe

    ReplyDelete
  22. ILA HonEyBuNNy : hehe.. jiwang jugak rupanya.. heHe :P

    ReplyDelete
  23. aLya maNip : kenali diri sblm kenali org lain.. :)

    ReplyDelete
  24. cermin diri sebelum beria cakap pada orang lain kan..
    akhlak cerminan peribadi :)

    ReplyDelete
  25. syarifahsidrus : betul tu.. :)

    ReplyDelete
  26. nice..yg pntg kene selalu tilik diri

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...