Monday, 14 November 2011

Mari belajar bahasa Sarawak - Part 11

oK, pada entry lepas ejulz kongsi perkataan ayam dalam bahasa sarawak.. ape dia ayam dalam bahasa sarawak? heHe.. ingat ke tak ni.. hehe.. kalo x ingat tengok entry bawah tu.. hehe

ayam dalam bahasa sarawak adalah MANOK..

oK, arini ejulz ada perkataan yg hampir sama dengan MANOK..

agak2 kalo perkataan MANOK dibuang huruf 'N', ape jadi ek? hehe

kalo huruf 'N' pada perkataan MANOK dibuang mesti laa jadi MAOK kan?..

ok, arini ejulz nak kongsi perkataan MAOK dalam bahasa sarawak..

MAOK adalah......

MAHU..

kadang2 org sarawak akan guna singkatan bagi perkataan MAOK.. singkatannya adalah MOK.. beza dia xde huruf 'A' je..


contoh ayat :

1. Mak, kamek mok makan manok panggang..
(Mak, saya mahu makan ayam panggang..)


ok, sekian saja sesi pembelajaran bahasa sarawak arini.. Rasa nak buat Segmen : Kuiz Bahasa Sarawak la pulak.. kompom ramai xnak join.. sebab susah sangat.. heHe



26 comments:

  1. Owh...wah besh2..maok lagi maok lagi..

    ReplyDelete
  2. kat sabah, ayam dlm bhsa bajau ialah MANUK.. nana owg sabah brbangsa bajau,hehe..
    terima kasih sudi sggh blog nana.. :)

    ReplyDelete
  3. ekkekek lucu bila cuba sebut tuu :)

    ReplyDelete
  4. susah la ejulz..akak tak pandai bahasa sarawak.mesti kalah klu join segmen..hehe

    ReplyDelete
  5. hehhehe....
    dengar kawan cakap pun dah xfaham...

    sabah ok ckit..sarawak mmg xfhm lgsg la..heheh

    ReplyDelete
  6. KizZ : waaa.. pandainyer.. hehe

    ReplyDelete
  7. Cik Nurul : xde laa.. ni sesi pembelajaran bhs swak je.. kalo kuiz xkan bagi jawapan.. heHe

    ReplyDelete
  8. Cik Nurul :sama2.. owh.. hampir sama ek.. manok n manuk.. hehe

    ReplyDelete
  9. kak ieda : xpe.. slow2 kak..heHe

    ReplyDelete
  10. kak LM : heHe.. senang je.. kalo ejulz buat kuiz pun ambik word yg penah ejulz bgtau kat entry2 lepas.. heHE.. review je.. hehe

    ReplyDelete
  11. ILA HonEyBuNNy : sebenarnye lebih kurang sama je.. mungkin cakap cepat sangat kot.. hehe

    ReplyDelete
  12. tieykah : kurang sopan bunyi majoh ya.. hehe

    ReplyDelete
  13. Kathy Tuah : beli drik pun.. :P

    ReplyDelete
  14. Niena Pengembara Ilahi : ejulz sendiri pun xpenah makan.. kalo x silap ayam pasuh nama dia..

    ReplyDelete
  15. ohoooi~~ bahasa sarawak lebih kurang macam bahasa sabah :)

    ReplyDelete
  16. kalo blogger sarawak mesti join punyeee ;)

    ReplyDelete
  17. ye ke? nape sy x faham bhs sabah ek.. heHe.. boleh tangkap sikit2 je.. hehe

    ReplyDelete
  18. BENA : kalo nak buat pun, syarat pertama ; HANYA KEPADA BLOGGER2 KELAHIRAN NEGERI LAIN SELAIN SARAWAK.. heHe

    ReplyDelete
  19. Cik Bambam : ok.. ejulz tgh crik word g ni.. heHe

    ReplyDelete
  20. Ct Aja : tengok la kalo bnyk pmintaan. heHe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...