Friday, 20 April 2012

6 sifat wanita patut dielak..


Rasullah ada memesan pada kaum lelaki,Janganlah engkau kahwini wanita yg ada 6 sifat ini.Tau apa dia 6 sifat yg Rasullah pesan pada kaum lelaki? .Pada kaum wanita ketahuilah 6 perkara ini agar kita tak terjerumus dalam mana2 sifat yg ditegah ni.Mohon la pada Allah agar sentiasa dlm peliharaannya.

>> Wanita Hananah iaitu wanita yg tak pernah tak pandai nk bersyukur <<
Dia tak bersyukur dgn jodohnya dan kufur dgn nikmat perkahwinan yg telah ditentukan.

>> Wanita Hadaqah iaitu wanita yg suka memaksa serta mengikut nafsu <<
Wanita jenis ini sangat mementingkan diri sendiri.Mereka suka membeli barangan mengikut kehendak nafsu.Jadi dia akan memastikan serta memaksa suaminya utk membeli barangan tersebut demi kepentingan diri sendiri.

>> Wanita Syadaqah iaitu wanita yg suka membebel <<
Wanita jenis ini suka membebel dan bercakap banyak walaupun benda tu tak penting.Membebel tanpa mengira waktu.Akibat terlebih banyak membebel maka selalunya apa yg dikerjakan tak menjadi.Hanya tau komen saja.

>> Wanita Mananah iaitu wanita yg suka membangga diri serta mengungkit <<
Wanita jenis suka mengungkit walaupun pada benda2 kecil.Serta membanggakan diri walaupun dihadapan suaminya.

>> Wanita Ananah iaitu wanita yg banyak komen <<
Wanita ini memang patut dijauhi oleh kaum lelaki.Kerana wanita jenis ni akan komen apa saja.Baginya ada saja kesalahan yg dilakukan oleh oranglain walaupun suaminya sendiri.

>> Wanita Basaqah iaitu wanita yg suka menunjuk-nunjuk serta suka dipuji <<
Wanita jenis ini gemar menghias diri tetapi bukan utk dirinya atau suaminya.Tetapi utk dipertontonkan pada oranglain utk tujuan menunjuk-nunjuk serta utk mendapatkan pujian.

@< Itu antara 6 perkara yg di pesan oleh Rasul kita pada kaum lelaki.Jadi,pada kaum wanita sama2 dpt mengelakkan diri dari 6 perkara ini.Mohonlah padanya agar kita sentiasa dilindungi olehNya.Berubahlah agar kita tak melakukan perkara yg di tegah.InsyaAllah..
Artikel di atas diperoleh dari fb.. sekadar untuk renungan bersama.. :)
 
 
 
 
Credit t0 si guLE.. ;)
*kmk harap ktk lupakkannya n berik spenuh ati ktk k kmk jak.. harap ktk faham ya..

26 comments:

  1. tq for sharing info yg bermkna :-)

    ReplyDelete
  2. semoga saya dijauhkan ngn semua dia atas..huuu

    ReplyDelete
  3. semoga kmk x kedak nak di atas ya..amin..

    ReplyDelete
  4. Assalam. Salam kenal :))
    ch-indahpurnama.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. wanita byk komen...aiyaaa..siboh komen byk2 kelak...(^_^)

    ReplyDelete
  6. ok nk belajar elakkan dari sifat2 tu semua insyaallah..

    ReplyDelete
  7. aku HaniAsyira : amin.. :)

    ReplyDelete
  8. elyna mirsada : sama2.. :)

    ReplyDelete
  9. ♥ wawawawa ♥ : amin.. insyaallah x.. :)

    ReplyDelete
  10. Kathy Tuah : amin.. insyaallah x.. ktk nak anak solehah.. bakal isteri solehah.. :)

    ReplyDelete
  11. Indah Purnama : salam kenal jugak.. :)

    ReplyDelete
  12. ~Sweet Honesty~ : maksud komen ya bleter laa.. bukan komen blog.. hehe.. komen blog mek bnyk2 pun xpa.. hehe :P

    ReplyDelete
  13. zOeY zAu YaH : insyaallah boleh.. :)

    ReplyDelete
  14. Insyaallah dik, kita ellakkan semua yg x baik itu, sesungguhnya baik itu dari allah, belajarlh utk memperbaiki, akk doakan ijulz peroleh iteri yg solehah nanti, aminnnn :-)

    ReplyDelete
  15. bnyak jugak jenis wanita ye...

    ReplyDelete
  16. semoga diri tak termasuk dlm 6perkara tersebut....amin

    ReplyDelete
  17. Azee Hana: ni jenis yg x elok.. hehe

    ReplyDelete
  18. Trica Jus : smoga dijauhkan..

    ReplyDelete
  19. Semoga YM tidak tergolong drpd golongan di atas, nauzubillah.

    ReplyDelete
  20. YaYaNsMuM a.k.a YM : amin.. minta dijauhkan..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...