Wednesday, 25 July 2012

Mencari Rezeki Halal

Salam semua.. sedikit perkongsian untuk kita bersama..

Hadis :

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:"Meraka yang mencari harta dunia (kekayaan ) dengan jalan yang halal dan menahan dirinya dari meminta-minta (tidak menjadi pengemis ) dan berusaha mencari nafkah untuk keluarganya serta belas kasihan, kasih sayang terhadap jiran tetangganya, nescaya di hari kiamat kelak ia akan berjumpa dengan Allah dengan mukanya berseri-seri seperti bulan purnama pada waktu malam."

Riwayat At-Tabrani



Huraian

i) Sesungguhnya Allah S.W.T amat kasih kepada orang yang berusaha atau bekerja mencari rezeki dengan titik peluh sendiri di mana dengan itu dia dapat memenuhi keperluan dan tanggungjawabnya terhadap diri, keluraga dan masyarakat. Malah kedudukannya adalah lebih baik daripada bersikap pemalas dan meminta-minta daripada orang lain.
ii) Allah telah menetapkan dalam sunnah kehidupan bahawa kejayaan itu adalah hasil daripada kerja tekun dan dedikasi. Inilah antara maksud jihad yang dituntut oleh Islam.

iii) Kita perlu ingat bahawa hanya rezeki yang halal sahaja mesti dicari kerana di situlah letaknya keberkatan dan ganjaran daripada Allah S.W.T. Sedangkan rezeki yang diambil daripada punca yang haram seperti rasuah dan sebagainya, lambat laun akan menimbulkan kecelakaan dan masalah dalam hidup bukan sahaja di dunia malah di akhirat juga.
  
*Ejulz minta maaf sgt2 sbb dah jarang nak bw dah skang ni. Nak post entry pun dh x selalu.. nak balas komen pun jarang.. bukan ejulz xnak bw  n balas komen tapi line berokband ejulz dah menjadi2 berok dia.. hehe.. dah overlimit stgh bulan.. ermmm.. bila buka intenet je slow tahap gaban.. :(
 
Sekiranyanya berminat nak tengok2 n nak beli barang2 Sophie Paris leh bagitau ejulz k.. t ejulz bagi special price.. :) klik sini kalo nak tgk barang2 Sophie Paris [[Ejulz Blogshop]]

5 comments:

  1. Nice...:)

    Selamat berpuasa Ejulz

    ReplyDelete
  2. pttla sik kdk ktk bw.. tercari2 kmk tek..hihi

    ReplyDelete
  3. tq atas info tok..

    kmk pun jarang dah BW..adeh!

    ReplyDelete
  4. tedah nya..sik lamak gik line kmk gik bengong..dah dapat sms cinta dari berukband

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...