Sunday, 27 January 2013

Kisah 2 : Menguji Tuhan

Kisah 2 : Menguji Tuhan

Ketika Nabi Isa a.s. berdiri di atas puncak sebuah gunung, ibis datang kepadanya dan berkata, "Bukankah engkau mengatakan bahawa, jika Allah s.w.t menghendaki kematian kepada seseorang manusia, pasti ia akan terjadi?"

"Ya, benar sekali," jawab Nabi Isa a.s.

Iblis berkata lagi,"Jika Allah s.w.t tidak menghendaki?"

"Tidak akan terjadi," jawab Nabi Isa a.s.

Iblis cuba mencabar,"Jika begitu, cuba engkau jatuhkan dirimu di atas gunung ini. Jika Allah s.w.t menghendaki kematian kepadamu, nescaya kamu akan mati. Jika tidak menghendakinya, pasti kamu akan selamat."

Nabi Isa a.s. menjawab, " Kamu adalah iblis yang jauh daripada rahmah Allah s.w.t. Hanya Allah s.w.t yang dapat menguji hamba-Nya, dan bukan hamba yang menguji-Nya!"



Klik sini untuk kisah yang sebelumnya.. >>


_________________________________________________________________

Apa yang dapat kita ambik ikhtibar dari kisah ini adalah Allah s.w.t akan sentiasa menguji hambaNya yang Dia sayang. Semua ujian yang kita tempuhi adalah datang dari Allah s.w.t melalui 'Alam' yakni apa yang selain dari Allah s.w.t seperti manusia, makhluk2 lain, dan sebagainya.














27.01.13 - *Alhamdulillah diberi kesempatan solat subuh berjemaah di Masjid Putra dan pertama kali dengar kuliah subuh kat sana setelah hampir 6 tahun duduk Putrajaya. Syukur..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...