Saturday, 8 March 2014

Kisah lilin


Ada seorang gadis menyewa rumah bersebelahan dengan rumah seorang ibu miskin dengan 2 anak.Satu malam tiba-tiba bekalan elektrik terputus dgn bantuan cahaya handphone gadis itu ke dapur mahu mengambil lilin, tiba-tiba ada yg mengetuk pintu... Ternyata seorang anak miskin yang disebelah rumahnya!!! Anak itu bertanya dengan risau: 
"Kakak, ada lilin tidak?" Gadis itu berfikir :  
"JANGAN PINJAMKAN" nanti jadi satu kebiasaan utk terus-terusan meminta. Maka si gadis menjawab : "TIDAK ADA!!" Lalu si anak miskin berkata riang :  
"Saya sudah agak kakak tidak ada lilin, ini ada 2 lilin saya bawakan untuk kakak, Kami khuatir karena kakak tinggal sendirian dan tidak ada lilin. 
"Si gadis merasa bersalah, dalam linangan airmata, dia memeluk anak kecil itu erat-erat.... Jangan menilai keburukan orang lain hanya kerana mereka kelihatan MISKIN / TIDAK MAMPU. Ingat! kekayaan tidak bergantung seberapa banyak yg kita PUNYA, tetapi seberapa kita MAMPU untuk BERBAHAGI kepada mereka yang TIDAK MAMPU.Miskin bukan bererti tidak PUNYA APA-APA dan KAYA bukan bererti PUNYA SEGALANYA. KAYA sebenar ialah KAYA HATI..

Renung2 dan fikir2 kan bersama

*Cerita ni ejulz copy paste.. Memang menyayat hati bila ejulz baca.. sedih :(

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...