Friday, 17 April 2015

Bila hati terluka

Bila hati terluka memang sukar untuk diubati. Parut yg tertinggal tidak skan hilang sampai bila2. Tak kisah la dalam apa keadaan sekali pun. Baik di antara kekasih atau di antara majikan dan pekerja.

Di antara kekasih. Siapa kat sini yang pernah kecewa dan putus cinta? Hehe. Dulu ejulz berpendapat jika kita setia, buat yg terbaik utk pasangan, dan yg paling penting sentiasa ada sewaktu pasangan dlm kesusahan, kita tidak akan pernah dikecewakan. Tapi walaupun telah membuat yang terbaik, tanpa diduga dikecewakan. Tapi akur dan pasrah. Walaupun kita telah memberikan yang terbaik, tidak semestinya ia baik di mata pasangan kita. Mungkin ada banyak kekurangan dan kelemahan. Mungkin belum cukup baik utk memberi kebahagiaan kepadanya. Dan kisah silam ini mgkin dijadikan pengajaran semasa bersama Si Lala. Jangan terlalu fikir diri telah beri yang terbaik. Sebaliknya cuba terus beri yang lebih baik. Syukur sebab ditemukan dengan orang yang sentiasa memberikan kebahagiaan kepada ejulz. Namun luka lama xkan sembuh.

Di antara majikan dan pekerja. Motivasi daripada majikan amat penting bagi meningkatkan semangat dan mutu kerja pekerja. Pujian, reward dan sebagainya amat membantu. Tapi sekali majikan menghemburkan kata2 negatif di atas kesilapan kecil pekerja memberi kesan yang mendalam kepada pekerja. Moral semestinya akan turun lebih 80%. Di saat itu, pujian dan reward sudah tidak ada makna apa2 kepada pekerja. Boleh tegur kesilapan, tapitegurlah dengan baik. Jangan sembur perkataan2 yg negatif. Hasilnya pekerja juga akan menjadi negatif.


Ermmm.. panjang lebar jugak leteran ejulz pagi ni. Hehe. X dpt nak BW dulu siang2 ni. Ejulzguna hp je. Intenet data ciput je. Hehe. Tinggalkan jejak, mlm nanti ejulz singgah.. Dan jangan lupa join segmen ejulz k. Doa2 anda untuk Si Lala amat dihargai. ^_^











*Ejulz doakan Si Lala mendapat pekerjaan tetap untuk membantu mak dan keluarga. Kmk harap ktk bhagia di samping kmk.


3 comments:

  1. pewit..ehem2..tringin mok nangga lala
    hope nya dpt pekerjaan bgs n tetap..dpt bantu org tua
    mun best sempoi best ooo..tp jarang jumpa

    ReplyDelete
  2. Bila hati terluka, rasanya memang perit. Tapi be positif. Apa yang berlaku ada hikmah dariNya. Mungkin saat ini kita terluka tapi kemudian hari, insyaAllah kita mampu tersenyum bahagia.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...